Strategie

Design voor ‘Engagement’

CREATIEVE STRATEGIE

In 3 stappen je merk activeren!

Creatieve Strategie focust zich op de vraag hoe iemand op de meest krachtige manier in verbinding is te brengen met jouw merk. Maar in plaats van de consultancy aanpak – in de betekenis van feitelijk, cijfermatig en met weinig inleving – is het een losse, visuele en interactieve benadering.

Creatieve Strategie helpt merk-, marketing- en designvragen oplossen en zit tussen strategie en design, logica en gevoel, denken en doen. In drie stappen – context, concept en creative – komen we tot een effectief resultaat.

Het combineert ‘inside out’ denken (je merk identiteit) en ‘outside in’ denken (je service gerichtheid) en ‘hacken’ dit tot de meest impactvolle ervaring (je communicatieve product), voor zowel je klant als je eigen organisatie.

Voor de context doen we kwalitatief vooronderzoek en vervolgen dit door verder te bouwen aan een passend concept in een aantal werksessies met jou en je team. In co-creatie zorgen we voor de uitwerking; ‘creative’ die connecties maakt en waarde toevoegt.

CONTEXT

De ‘connected’ wereld

Digitaal. Traditioneel. Onderscheid is er niet meer. We leven nu in de ‘connected’ wereld. Alles is verbonden en altijd aan. Maar ‘connected’ betekent ook de dynamiek aanvoelen. Zodat je altijd klaar bent om je aan te passen. Aan nieuwe gedragingen, nieuwe behoeftes, nieuwe technologieën.

Marketing, reclame, design, allemaal bouwen ze aan merken. Zo probeer je met je merk overal te zijn. Het resultaat is veel activiteit, maar in een totaal versnipperde ‘connected’ wereld.

De constante groei van technologie en kanalen maakt dat je boodschap verwatert. Middelen worden dun gespreid en activiteiten zweven ongecontroleerd kriskras over afdelingen, producten, segmenten en doelgroepen.

In de ‘connected’ wereld kun je niet langer elk gevecht aangaan, kun je niet overal achteraan lopen. Tijd voor een creatieve strategie. Het is noodzakelijk geworden met kwantitatieve en kwalitatieve informatie goed onderbouwde keuzes te maken over de inzet van je resources. En dat begint met het voor ogen hebben van de gewenste uitkomst, het doel dat je nastreeft.

CONCEPT

Creativiteit vanuit strategie

Een overkoepelend creatief concept geeft je acties richting. Resultaat krijgt zo prioriteit en niet alleen maar activiteit. Creativiteit kan bewijzen dat het onderscheidend werkt en een goede investering is.

De ‘connected’ wereld wordt gekenmerkt door het constant creëren van vernieuwende ervaringen. Innovatie ontstaat door het (her)kennen van de echte waarde die iemand zoekt. Meer en meer organisaties transformeren en evolueren door anders te denken.

In de huidige ‘connected’ samenleving zijn reacties real-time en is de verwachting onmiddellijk bedient en tevredengesteld te worden de norm. Alleen met een duidelijke visie creëer je binnen je bedrijf de juiste cultuur.

Eén die verbindt en waar nieuwe ideeën met overtuiging uitgesproken kunnen worden. Zo kunnen medewerkers zelfsturend en initiatiefrijk zijn, de Customer Experience verhogen en bijdragen aan succes.

CREATIVE

De ontworpen klantenreis

Ik hoor het bijna iedere dag; binnen je organisatie en je netwerk zijn er al genoeg mensen die uitingen kunnen produceren; websites, apps, campagnes, persberichten, noem maar op. Maar verblindt door al het aanbod en de vele mogelijkheden plannen merken niet strategisch.

Zonder de juiste context of een steekhoudend concept blijft instant gratificatie leidend en wordt er kostbare tijd en budget verbruikt met weinig noemenswaardig resultaat.

Een slimme ondernemer weet dat er geen panklare oplossingen bestaan. Waar en waarom je iets doet is belangrijk en de uitvoering ervan ook. Een vindingrijke tactiek is zo gekopieerd, maar niet als deze in een heldere en meetbare strategie past en richting geeft aan het succesvol uitrollen van je product. Dan hoort het specifiek bij jouw positie, is het jouw boodschap en de kracht van jouw merk.

In een goed gedefinieerde ervaring versterkt alle communicatie elkaar; enthousiast en authentiek (je cultuur) met fysieke (je product) en emotionele (je merk) waarde. Allemaal nauwkeurig voor de individuele klant ontworpen en gechoreografeerd.

Neem contact op om te kijken hoe we samen in de drie stappen – context, concept en creative – tot nieuwe verbindingen kunnen komen.

“Ik geloof dat het succes dat we hebben gehad … exclusief gemotiveerd is door de klantervaring. We zijn geen grote adverteerders. Dus we starten met de klanten, vinden uit wat ze willen en vinden uit hoe het ze te bezorgen.”
Jeff Bezos, Founder en CEO, Amazon.

Laten we een project starten!

14 + 11 =

Concepts in Context
Creatieve Strategie / Design
Eric Smidt

Groningen
Telefoon 050-5252117

Logo BNO